محمود رضا عطایی؛ عصمت بابایی؛ رضا طاهرخانی
چکیده
بررسی نظاممند دانش آموزشی-محتوایی و روش تدریس استادان زبان تخصصی دانشگاهی یک شاخۀ تازه در زبانشناسی کاربردی بهویژه در کشورهایی مانند ایران میباشد که در آن زبان تخصصی دانشگاهی توسط دو گروه از استادان با تخصصهای مختلف، یعنی استادان زبان و استادان دروس تخصصی، تدریس میشود. تحقیق فعلی به بررسی شباهتها و تفاوتهای دانش ...
بیشتر
بررسی نظاممند دانش آموزشی-محتوایی و روش تدریس استادان زبان تخصصی دانشگاهی یک شاخۀ تازه در زبانشناسی کاربردی بهویژه در کشورهایی مانند ایران میباشد که در آن زبان تخصصی دانشگاهی توسط دو گروه از استادان با تخصصهای مختلف، یعنی استادان زبان و استادان دروس تخصصی، تدریس میشود. تحقیق فعلی به بررسی شباهتها و تفاوتهای دانش آموزشی-محتوایی و روش تدریس استادان زبان و استادان دروس تخصصی و نیز عقاید دانشجویان در مورد روش تدریس استادان زبان تخصصی در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر ایران پرداخته است. بهمنظور پاسخ دادن به پرسشهای تحقیق، از ابزارهای مختلفی مانند پرسشنامه، مصاحبۀ نیمهساختاریافته، و یادداشتبرداری استفاده شد. شرکتکنندگان شامل استادان زبان، استادان دروس تخصصی، دانشجویانی که زبان تخصصی را با استادان زبان گذراندهاند، و دانشجویانی که زبان تخصصی را با استادان دروس تخصصی گذراندهاند، بود. در کل، ۳۱۸ استاد زبان تخصصی و ۱۵۷۳ دانشجو در این تحقیق شرکت کردند. نتایج این تحقیق تفاوتهای بسیاری را در دانش آموزشی-محتوایی و روش تدریس این دو گروه از استادان نشان داد. همچنین، طبق نتایج این تحقیق، دانشجویان روش تدریس استادان زبان را بیشتر میپسندیدند. این نتایج نکات مهمی را برای تدریس زبان تخصصی دانشگاهی در ایران دربردارد و بر اهمیت برنامههای تربیت مدرس منظم و بیشتر تأکید دارد.